Kanban EV
Aantal spelers: 1 tot 4 Speeltijd: 45 tot 60 minuten per speler Niveau: Voor gevorderde
Aantal spelers: 1 tot 4
Speeltijd: 45 tot 75 minuten per speler
Niveau: Voor gevorderde spelers
In Ark Nova ben je de baas van je eigen dierentuin en probeer je een zo'n compleet mogelijk verblijf voor je dieren te realiseren. Dat doe je door veel tickets te verkopen (omdat er veel gave dieren en/of gebouwen in je park te vinden zijn), door aan je populariteit te werken EN door ook nog de wereld een stukje mooier te maken in de vorm van conservatiepunten. Via deze drie sporen (tickets zorgen voor extra inkomen, conservatie zorgt voor bonussen en populariteit zorgt betere toegang tot de kaartenmarkt en bonussen) ontwikkel je je dierentuin, en het speleinde wordt getriggerd wanneer voor een speler zijn/haar ticketspoor en zijn conservatiespoor elkaar passeren (zoals we kennen van Raja's van de Ganges).
Tijdens het spel heb je 5 basisacties: Dieren spelen, Bouwen, Kaarten pakken, Sponsoring spelen of een Samenwerking aangaan. De acties liggen op een volgorde, hoe verder naar rechts, hoe krachtiger de actie is. Als je een actie kiest, dan schuif je je actiekaart naar de meest linkse plaats, zodat je hem niet meteen op volle kracht nog een keer kunt spelen (mechanisme als in Civilization: A New Dawn). Tijdens het spel kun je je actiekaarten opwaarderen, zodat de actie sterker worden (normaal moet de actie "Dieren" op veld 5 liggen om twee dieren uit je hand te mogen spelen, maar als je de actiekaart opwaardeert dan mag je dit al doen op veld 3). Je kunt nooit al je actiekaarten opwaarderen, dus je zult goed moeten nadenken welke opwaardering je echt nodig gaat hebben!
Sterke punten:
Je hebt echt het gevoel dat je een dierentuin aan het opbouwen bent. Je moet eerst verblijven maken voordat je er dieren er in kunt plaatsen, je kunt een speeltuin, kinderboerderij of aquarium maken, je kunt samenwerkingen aangaan met dierentuinen op andere continenten en met universiteiten, je kunt zelfs dieren weer loslaten in het wild, thematisch zit het spel prima in elkaar!
In de basis is het spel best overzichtelijk: er zijn 5 mogelijke acties en daar kies je er n van en die voer je uit, maar je kunt dit benvloeden met bijvoorbeeld X-fiches waardoor je een actie sneller op volle sterkte uit kunt voeren, en daardoor kun je die actie eerder doen, waardoor je die andere actie kunt upgraden en in de volgende beurt krachtiger uit kunt voeren, maar als een andere speler de pauze triggert (de inkomstenfase) gaat het hele feest niet door.... Het is een hele puzzel om de juiste volgorde van je acties te plannen en dat maakt het ook weer reuze interessant!
De beginkaarten om conservatiepunten mee te kunnen scoren zijn elke keer weer anders, en omdat je beginhand en persoonlijke einddoelen ook random zijn is er niet n tactiek die je altijd naar de overwinning zal leiden. Dat vraagt om adaptief vermogen van de spelers en zorgt meteen voor een grotere herspeelbaarheid. Er is ook voldoende interactie: er is een race voor de samenwerkingen en kaartjes in de markt, er zijn een aantal pestkaartjes (maar niet zo random en destructief als in Terraforming Mars) en met het triggeren van de pauze op het juiste moment kun je ook iemand erg dwarszitten.
Minder sterke punten:
Het spel is uitgebracht voor 4 spelers, maar ons advies zou zijn om met maximaal 3 personen te spelen, anders gaat het echt lang duren en is er heel veel downtime. Omdat er ook mogelijkheden zijn om ketens van acties te vormen (ik doe die actie, daarmee unlock ik dat veld, dat geeft me die kaart, en mag ik ook deze bonus kiezen, en dat zorgt weer die tegel die ik mag plaatsen, en dat levert me weer dat op.....) kunnen sommige beurten zonder denken al enkele minuten duren.
Het spel heeft ook wel een steile leercurve, je moet in het begin op best veel dingen letten, en het is ook een kwestie van "kill your darlings": sommige kaarten lijken supergoed, maar als het een tijd duurt voordat je ze kunt spelen is dat het meestal niet waard en kun je je beter richten op de korte termijn. In die zin lijkt het op Terraforming Mars, en ook omdat er dierenkaarten zijn met bepaalde voorwaarden, die je alleen mag spelen als je tableau eraan voldoet. Dat zorgt dat de geluksfactor toch wel een rol speelt (al is dat naar mijn mening wel minder sterk aanwezig als in TFM). Je kunt daar als ervaren speler wel enigszins omheen werken, maar dit kan voor een nieuwe speler best frustrerend aanvoelen.
Eindoordeel:
Ark Nova is mechanisch een combinatie van bewezen concepten (onder het motto beter goed gejat dan slecht bedacht), maar de combinatie hiervan is mooi uitgewerkt in een thematisch kloppend uitdagend bordspel, met veel variatie en interessante puzzels. Ons oordeel is een 8.5 uit 10.
Ook Ark Nova speel je bij The Meeple People!
Ark Nova op BGG