November 19, 2021

Dwellings of Eldervale

Aantal spelers: 1 tot 5
Speeltijd: Ongeveer 45 minuten per speler
Niveau: Geschikt voor gevorderde spelers

In Dwellings of Eldervale kruip je in de huid van een volk dat Eldervale wil gaan beheersen en alle tegenstand uit de weg wil blazen. Dit doe je door te ontdekken, nederzettingen te bouwen, epische gevechten te winnen en/of magische avontuurkaarten te verkrijgen. De magische wereld van Eldervale kent 8 elementen (vuur, aarde, water, lucht, licht, duisternis, orde en chaos) en bij elk volk hoort een element. Naast de volkselementen van de volken die in het spel worden gekozen worden ook altijd twee extra elementen toegevoegd.

Het basismechanisme van een beurt is behoorlijk overzichtelijk: Of je speelt n van je meeples op de kaart en voert de actie uit op deze tegel (en voer mogelijk een gevecht uit), of haal al je meeples van de kaart en zet ze in op je avontuurkaarten (of haal ze uit de onderwereld), waarna ze weer allemaal beschikbaar zijn om in de volgende beurt op de kaart geplaatst te worden.

Gevechten worden uitgevoerd met dobbelstenen: als er meerdere volken tegelijk op dezelfde tegel staan krijgen ze ruzie en halen ze iedereen erbij die wel van een robbertje vechten houdt. Alle meeples (en nederzettingen) op aangrenzende tegels mogen meevechten. Ook kun je meer dobbelstenen verdienen door zwaartjes in te zetten. Als duidelijk is hoeveel dobbelstenen ieder volk mag inzetten wordt er gerold, en degene met de meeste zessen wint. Als dat gelijk is wordt gekeken naar de meeste vijven etc. net zo lang tot duidelijk is wie de winnaar is. De winnaar krijgt roem, de verliezer gaat naar de onderwereld, maar krijgt extra zwaarden als compensatie om het volgend gevecht makkelijker te kunnen winnen.

Andere typische acties zijn het leggen van een nieuwe tegel en het aankopen van avontuurkaarten, het plaatsen van een dakje op een werker om er een nederzetting van te maken, het laten verschijnen van extra meeples of het verdienen van extra grondstoffen. Het spel is afgelopen wanneer n volk al zijn nederzettingen (zes stuks) op de kaart heeft geplaatst, of als alle tegels op zijn. De meeste punten zijn te scoren door nederzettingen te bouwen en avontuurkaarten te kopen van hetzelfde element, dat zorgt allemaal voor een mooie vermenigvuldigingswaarde. En uiteraard, de speler met de meeste punten wint!

Sterke punten:
In de basis is het spel simpel: plaatsen en actie uitvoeren (en eventueel vechten) of terugtrekken en acties uitvoeren. Deze basis is de kracht van het spel, dit zorgt dat de beurten over het algemeen redelijk kort zijn.

De meeples zijn gewoon heel cool, ieder volk heeft gewone werkers, maar ook een strijder, een tovenaar en een draak. Deze hebben hun eigen specialiteit, maar ieder volk heeft voor twee meeples nog wat extra regels. Met 16 volken is er hierbij voldoende af te wisselen. De algemene vormgeving van het spel is verder ook prachtig.

Minder sterke punten:
Naast de basis komt er best veel kijken bij het spel. Het elementenspoor, en dan ook nog magische kaarten, en de avontuurkaarten, en dan heb je nog de neutrale monsters, en.... Typisch zo'n spel dat je een paar keer gedaan moet hebben om te kunnen begrijpen wat het allemaal omvat, dat zorgt wel voor een drempeltje.

Het vechten is een behoorlijk essentieel onderdeel van het spel, en al zijn de regels veel eerlijker en beter voor je tijdmanagement dan bij (ik noem maar een zijdeur:) Risk, je blijft afhankelijk van een goede worp. Dit kan vooral frustrerend zijn wanneer je maar moeilijk op de kaart kan komen en probeert iets op te bouwen maar telkens weggeslagen wordt.

Klein commentaar op de vormgeving: De doos is wel erg groot geworden, en het blauw van water en van lucht lijkt veel op elkaar, waardoor dat wel eens misgaat, dus let daar extra op!

Eindoordeel:
Dwelings of Eldervale is een gemiddeld zware en interessante area-controller in een goed uitgewerkte fantasy setting. Ons oordeel is een 7,5 uit 10.

Ook Dwellings of Eldervale speel je bij The Meeple People!

Author
Sander Vollebregt