Kanban EV
Aantal spelers: 1 tot 4 Speeltijd: 45 tot 60 minuten per speler Niveau: Voor gevorderde
Aantal Spelers: 2 tot 4
Speeltijd: Ongeveer 20 minuten per speler
Niveau: Voor gevorderde spelers
Res Arcana is een spel uit 2019 van Thomas Lehmann, die ook verantwoordelijk is voor de Race en Roll for the Galaxy. Iedere speler is een magir die een speciale eigenschap heeft en in het bezit is van een deck van artefacten. Om deze artefacten te kunnen spelen moet de speler zogenaamde "essences" betalen (leven = groen, dood = zwart, goud = geel, kalm = blauw en vlam = rood). Een artefact heeft vervolgens ook weer een speciale eigenschap waarmee bijvoorbeeld weer meer essences verdient kunnen worden, waarmee deze omgezet kunnen worden in andere essences of waarmee het leven van tegenstanders afgenomen kan worden. Aan het einde van elke ronde kiest de speler een beschikbaar magisch voorwerp, een bonusactie die je alleen tijdens de volgende ronde kunt gebruiken. Ook kun je als speler monumenten of "Places of Power" aanschaffen, deze leveren punten en/of speciale acties op. Want punten verdienen is uiteindelijk het doel van het spel, het spel stop als aan het einde van een ronde minimaal 1 speler 10 of meer punten heeft, typisch duurt een spel 5 6 rondes, en de winnaar is dan degene met de meeste punten.
Sterke punten:
Net als in Race for the Galaxy zijn de kaarten in je hand op twee manieren te gebruiken: betalen en neerleggen of afleggen en inkomsten genereren. Je mag namelijk elke artefact afleggen voor 2 essences of 1 goud. Dat maakt elke kaart in je deck nuttig en zorgt ervoor voor flexibiliteit in de keuzes die je kunt maken in je beurt.
Verder is een beurt vaak een keten van acties: Ik speel deze kaart, dan gebruik ik dit item om een artefact weer actief te maken, vervolgens gebruik ik die artefact om een goud te genereren, dan leg ik een kaart af om nog een goud te genereren en met dat goud koop ik een monument. Het is een uitdaging om een plan te maken voor een beurt waarbij je genoeg essences verkrijgt, kan kopen wat je wilt kopen en tussendoor ook nog je tegenstanders in de weg zit, maar zoals Hannibal al zei is het geweldig als het dan ook lukt!
Ook is er behoorlijk wat interactie tussen de spelers. Er zijn draken die kunnen aanvallen waardoor de tegenstanders mogelijk essences verliezen, er is strijd om de monumenten en de Places of Power, en de timing is ook enorm belangrijk: het tijdstip van passen maakt uit welk magisch voorwerp je kunt pakken (de eerste speler die past krijgt tijdelijk een punt, dat kan ook uitmaken!), er zijn artefacten die essences geven op basis van de hoeveelheid essences van een andere speler. Kortom, er is een hoop om in de gaten te houden en het juiste moment kiezen kan essence-tieel zijn ;)
Minder sterke punten:
De iconografie, de beschrijving op de kaarten wat een actie precies doet, is erg compact en daarom best moeilijk te doorgronden als je het spel voor de eerste keer speelt. Dit nadeel verschuift naar een voordeel wanneer je het een paar keer gespeeld hebt, maar het kan nieuwe spelers afschrikken.
Je deck bestaat uit maar 8 kaarten en omdat sommige kaarten heel goed samengaan en sommige ook totaal niet kun je hiermee geluk/pech hebben. Voor beginners is daarom het gebruik van de starthand aan te raden waardoor iedereen ongeveer een gelijke beginsituatie heeft. Voor gevorderde spelers is het eerlijker om te draften, om een artefact te kiezen en dan de rest door te geven aan de volgende speler. Dit zorgt ervoor dat het spel langer duurt maar maakt de geluksfactor lager.
Eindoordeel:
Res Arcana is een erg sterk ontworpen spel dat ondanks een relatief korte speeltijd toch de beleving van het bouwen van een machine biedt. Het is wennen aan de dynamiek en flexibiliteit tijdens het eerste keer spelen, maar daarna ontstaat al snel de honger naar meer. Ons oordeel is een 8,5 uit 10.
Ook Res Arcana speel je bij The Meeple People!
Res Arcana op BGG