Kanban EV
Aantal spelers: 1 tot 4 Speeltijd: 45 tot 60 minuten per speler Niveau: Voor gevorderde
Aantal Spelers: 2 tot 4
Speeltijd: Ongeveer 30 tot 45 minuten per speler
Niveau: Voor gevorderde spelers
Thunderstone Quest uit 2018 is de opvolger van Thunderstone uit 2009, een deckbuilding game zoals Dominion met een aantal fantasy-elementen. De spelers beginnen met een stapel kaarten, hierin zitten zes helden van level 0, twee lantaarns, twee dolken en twee scherven van de Thunderstone. Elke kaart heeft een aantal eigenschappen: Aanvalskracht (om monsters te verslaan), Goud (om kaarten of voorwerpen te kopen in het dorp), Licht (om dieper de kerkers in te gaan), Vaardigheid (om te bepalen of een held met een wapen om kan gaan), Kosten om te kopen, Punten en eventueel een speciale beschrijving. Elke beurt trekt de speler een aantal kaarten en heeft de speler de keuze om of naar het dorp te gaan om inkopen te doen, te genezen en/of om helden naar een nieuw niveau te brengen, of om naar de kerker te gaan om monsters te bevechten. Het verslaan van monsters levert bijvoorbeeld ervaring, punten en/of schatten op waardoor helden zich kunnen verbeteren en sterkere monsters verslagen kunnen worden. Er zijn 3 niveau's van monsters, en in elke stapel zitten een aantal sleutels. Het spel begint met de laatste ronde wanneer 4 van de 6 sleutels gevonden zijn: De spelers krijgen dan allemaal nog n beurt om zo veel mogelijk punten te verdienen in een superbeurt tegen de grote slechterik. Daarna wint de speler met de meeste punten.
Sterke punten:
Zoals al aangegeven is Thunderstone Quest de opvolger van het oudere Thunderstone, met een aantal zeer fraaie verbeteringen.
Het is mogelijk om in het dorp voorwerpen te kopen zoals brood, licht en toverdrank. Dit zorgt ervoor er in essentie voor dat je geld ook waarde kan hebben in een latere beurt. Omdat je bijvoorbeeld schade op kan lopen en dat direct invloed heeft op het aantal kaarten dat je mag trekken kan het heel handig zijn om een aantal toverdrankjes mee te nemen in de kerker zodat je daar kan genezen en je niet een beurt kwijt bent om te genezen in het dorp. Je hebt hierdoor dus meer mogelijkheden om vooruit te plannen dan in een standaard deckbuilding game. Ook het concept van wonden die langer dan je beurt mee gaan maakt het spel een stuk interessanter.
Naar mijn mening is de lantaarn de beste aanpassing. De lantaarn zorgt ervoor dat je nadat je in het dorp bent geweest OOK nog naar de kerker mag. Je mag dan alleen het monster in de wildernis aanvallen, maar dat is in de eerste paar beurten van het spel niet erg, want dat monster blijft altijd liggen en zorgt ervoor dat je een held van level 0 mag opwaarderen naar niveau 1. Dit zorgt voor snelheid in het eerste deel van het spel: Je kunt EN nieuwe kaarten kopen EN je helden snel opwaarderen.
Thunderstone Quest biedt een enorme hoeveelheid aan variatie in het spelen aan. Er zijn tientallen verschillende kaarten voor helden, voorwerpen en monsters, de kerker is op ontelbaar verschillende manieren samen te stellen. Met verschillende uitbreidingen is het ook mogelijk om campagnes te spelen of om solo of coperatief te spelen. Dus als het mechanisme bevalt zal je niet snel uitgespeeld raken!
Minder sterke punten:
Na het verslaan van een monster of bij een enorm waardevolle hand kan het zijn dat je een schatkaart mag trekken. Deze zijn niet allemaal even waardevol en hier kun je dus veel geluk/pech bij hebben. Als je als enige in de eerste paar beurten een monster kunt verslaan met een schatkaart en deze kaart levert bijvoorbeeld 3 goud op dan heb je zo'n enorme voorsprong op de rest dat dit bijna niet meer goed te maken is. Gelukkig is het spelen van het spel op zich al zo'n feest dat dit alleen de super competitief ingestelde mensen dwars zal zitten.
Tussen de speler is de interactie niet heel groot. Je zit elkaar alleen een beetje in de weg doordat je kaarten koopt die een ander daardoor mogelijk niet meer kan kopen of doordat je een monster verslaat die je buurman ook net had kunnen verslaan. Maar echt kaarten die de hand van je tegenstander verzieken zoals in Dominion ben ik nog niet tegengekomen, misschien dat deze er wel zijn maar dan in een uitbreiding.
Eindoordeel:
Thunderstone Quest is een fraaie D&D deckbuilder, de makers hebben goed nagedacht hoe ze het originele spel konden stroomlijnen en hebben dit geweldig uitgewerkt. Het spel werkt verslavend, bij het nabespreken heb je eigenlijk al weer zin om nog een potje te spelen. Ons oordeel is dan ook een 9 uit 10.
Ook Thunderstone Quest speel je bij The Meeple People!
Thunderstone Quest op BGG